Ap-rak = Kraftigt berusad

hur många var det igår som var ap-rak  igår.........
jag är inne på värmländska dialekter igen.

"Dä där får vi ackorder öm nön annön da"  (Det där får vi snacka om en annan dag)


när jag som 18 åring flyttade ner från torsby till karlstad för 21 år sedan.
jag tyckte att karlstingarna hade det roligt åt mej, när jag pratade........ jag tyckte det var, ganska
genant.......så jag lyssnade och ändrade min dialekt till karlstadsmål, tämligen snabbt.

men när jag åker uppåt och hälsar på syskon och mormor.....då har jag märkt att
min gamla dialekt kommer fram när jag pratar, konstigt eller hur.

från det ena till det andra......hade ni trevligt igår.

robert tyckte att det var tråkigt med brasa och fyrverkerier, han ville hem hela tiden.
amanda körde sitt, henne fick man ha ögonen på hela tiden....annars skulle hon ha gått bort sej.
det var ju så mycket folk, och hon ville vara överallt.

kom hem halv 11 på kvällen med slutkörda barn.

här i karlstad har vi ingen sol, småregnar ibland.

ha dä gôtt

Kommentarer
Postat av: Nickan

Här duggregnar det till och från idag. Skönt i allafall med en längre ledighet. Jag älskar dialekter, fast det vet du ju redan! Hur är det med vattennivåerna i Torsby? Hörde på radion att de varnade för översvämningar igen. Förra veckan åkte barnen snowracer här på gården och i går tog vi bort vintergrejerna och satte upp studsmattan, det är
istort sett våran vår! Ha dè

2008-05-01 @ 12:42:51
URL: http://opelnickan.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0