raynaulds säger stopp, inte kylan

kräftan
Idag är en bra dag för att klara av en massa praktiska saker som blivit liggande.
Var effektiv och glöm inte känna dig stolt efteråt.

citat
Julie Andrews - Ibland är jag så präktig att jag inte står ut med det själv.

helg igen =)

idag ska jag visst få massor av praktiska saker gjorda.....
vad jag vet vad jag ska göra är......

styrketräna
vardagsplockning i mitt hem
stryka kläder

jag ska förbereda resan till branäs.....som lennart, amanda och robert
ska till.....söndag till torsdag ska de vara där.

och jag ska vara ensam hemma och hålla koll på företaget, vilken lyx
ändå ensam i några dagar.

men jag vet att de andra kommer att ha roligt, och att jag kan
inte följa med min sjukdom raynaulds säger stopp... jag klarar
knappt kylan som är i karlstad nu.

ni skulle se mina händer nu, svullna och röda och blå om
vart annat......jag får fråga lennart om han kan fota dom när jag
tycker att de är normala för mej och när de inte är det.

jag har märkt att jag är klumpigare med mina händer.
har nog tappat känseln i fingertopparna.....jag är så rädd
att det ska bli värre.
att det ska gå så långt att vävnaden ska börja dö i fingrarna.
då måste de kanske amputera bort det som är dött, vill inte.

men jag tvingar ut mej en gång om dagen, för min halvtimmes promenad.
bara för att det är bra för blodcirkulationen, fast jag fryser om händerna.
och jag har jättevarma vantar men det hjälper inte.
skitsjukdom är det....


Kommentarer
Postat av: Stina-Hemma på Landet

Hej vännen!



Ja, du får så gärna länka så.



Var rädd om dig!

Vi skulle ta en promenad igår Maja och jag. Men vi fick vända och gå hem efter 200 meter, och ändå började fingrarna.

Nä, man ska vara inne om det är under -5 C.

Men du kanske har det som jag, att det räcker med att hålla i en mjöltetra för att det ska börja?



Ha det gott gumman! Kram Stina

2009-01-02 @ 10:02:51
URL: http://hemmapalandet.blogspot.com
Postat av: Inger Maryissa

Ja, kanske som du skrev hos mig, att jag får dra ut madrassen i hallen och sova där för att ta reda på vad som händer med min brevlåda :-D



Trist att du inte kan följa med på resan p.g.a sjukdomen du har.

Den låter jätte-jobbig att ha och speciellt nu när det är vinter och kallt.



Stor Kram





2009-01-02 @ 11:10:59
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Nickan

Hej! Jag fick ett Värmehjärta i present av jobbet på alla hjärtans dag.Det är en metallplatta i som man trycker på så blir hjärtat varmt i en 30-45 minuter, de är härliga att stoppa i vantarna när det blir kallt. De blir inte varma heller förrens man trycker på metallen. Kolla på dem här tex.http://www.coolstuff.se/Varmehjarta

Ha dè

2009-01-02 @ 12:17:24
URL: http://opelnickan.blogg.se/
Postat av: Ninni

Usch det där lät inget vidare..min väninna har "jägarhänder" hon blir kritvit efter bara ett litet tag i kylan om hon är ute för länge blir naglarna blå..



Jag städar för fullt bort med Julen in med våren.

Ha det så gott det bara går..kramen

2009-01-02 @ 12:45:18
URL: http://ninni.blogg.se/
Postat av: soffie

å nej va jobbigt för dej med kylan,

fast visst är det vackert nu ute,

ha det gott,

2009-01-02 @ 17:33:21
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: Mia

Trist, "han" är, den där Raynald! Sjukdomar är alltid trista... Önskar jag kunde blåsa bort eländet för dig!

2009-01-02 @ 19:42:05
URL: http://miatankar.webblogg.se/
Postat av: Mia

Du har det riktigt jäkligt på vintern, förstår jag.... :-(

2009-01-03 @ 08:26:05
URL: http://matmia.blogg.se/
Postat av: Lisbeth

Mår dina händer bättre på sommaren?

iså fall hoppas jag att det går fort så vi får det varm och skönt.



jag har även en jobbig sjukdom som heter Bectrew och vintern är rena pesten.



Kram Lisbeth

2009-01-07 @ 14:50:11
URL: http://vipelyckan.blogg.se/
Postat av: Bengan

Har inte läst allt på din blogg. Ingen aning om du fått hjälp med Raynauld´s fenomen.

Detta är tydligen träningskuren, har inte provat den själv ännu. Ska göra det eftersom det kan hjälpa och dessutom är det inte mediciner (med biverkningar)

Sök gärna upp orginaltexten själv.



You will need:

• Two insulated containers (such as Styrofoam or another type of cooler).

• One cooler will be placed in a heated indoor room and the other in a cold outdoor location such as a porch, balcony, or garage where your torso can get quite chilled while your hands are immersed in hot water.

• Thermometer

• Hot tap water to fill your containers (104-108º F. OR 41-43º C.). Be sure to keep the water at the correct temperature.



You should wear:

• Normal indoor clothing such as a long sleeve shirt and pants. Overdressing will defeat the purpose of the treatments; however, avoid exposure to severe cold! The torso must get uncomfortably cold.

• Gloves (Be sure to protect your hands at all times!)



Remember these important points:

• Do not perform the treatment every day. Do the treatment cycles every other day.

• You will need to complete about 50 cycles total.

• You will need to complete three to six cycles per day, every other day. It is best to do the cycles sequentially, that is, after one cycle wait approximately 20 minutes and then begin another cycle.

• Some people respond more quickly and completely than others

• Some require training yearly but most have relief of symptoms for a number of years.

• The training may not be effective in autoimmune patients.



Now you are ready to begin. This is one cycle:

• Begin at your warm indoor location. Re-warm your hands in your container of hot water for two to five minutes. Dry your hands and put on gloves.

• Go to your cold outdoor location. Remove gloves and immerse both hands in hot water for ten minutes. Dry and cover your hands and return indoors.

• Place hands in hot water again until torso has warmed up (two to five minutes).



2009-01-08 @ 11:54:54
Postat av: marie

svar till bengan

om det funkar så är det värt all medicin med biverkningar....

trevligt när man får tips och råd från andra, som har likvärdiga problem...

2009-01-08 @ 12:22:07
URL: http://tallrotsmarie.blogg.se/
Postat av: began

Finns lite mer info här:

http://www1.va.gov/OPH/COLD/raynauds.cfm

2009-01-13 @ 09:02:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0