otoscleros


otoscleros, heter min sjukdom som har satt sej i mellanöronen, på mej.....jag har googlat fram uppgifter.
det har jag gjort för att förbereda mej inför tisdagen när det är dax.

Otoscleros
Otoscleros är en sjuklig benbildning som bara finns i tinningbenet. Kanske beror detta på att det ben som hörselsnäcka och balansorgan ligger inbäddade i bildas på ett helt unikt sätt som inte finns någon annanstans i kroppen. När ljudvågen kommer in i örat via hörselgången rör sig stigbygeln dåligt då den blivit delvis eller helt fixerad av nybildat ben. För att få ett litet grepp om storleksförhållanden kan nämnas att den ovala stigbygelplattan är ca 3.0 x 15 mm. Höjden är 45-5mm. Det finns genetiska faktorer och sjukdomen går inte sällan i släkter. Defekten är något vanligare hos kvinnor och under hormonbehandling och graviditet kan sjukdomen blossa upp. Det finns även sådant som talar för att mässling under barnaåren kan ha betydelse. Otoscleros är vanligt. Man räknar med att mellan 3 - 10 % av alla individer har otoscleroshärdar i sina tinningben. I de flesta fall påverkar de dock ej hörseln men ett vanligt ställe är således där stigbygeln sitter inpassad i ovala fönstret.

lite info om sjukdommen och hur operationen går till.
(nu har jag valt att bli nersövd.
för när jag opererade första örat valde jag lokalbedövning, och det var ingen rolig
upplevelse.......bedövningen hade inte tagit ordentligt inne i örat, jag började känna av
när de var där inne och rotade.... då var de tvungen att söva ner mej ändå 15 minuter in i operationen.)


 

Vid otoskleros omvandlas benet i innerörat och blir hårt. Stigbygeln, som är det minsta hörselbenet och sitter i ovala fönstret blir med tiden alltmer trögrörlig. Följden blir en hörselnedsättning av s k ledningshindertyp, dvs innerörefunktionen är oftast helt normal.

Hur behandlas otoscleros?

Pga att innerörat är intakt är hörapparat ett alldeles utmärkt och ofarligt hjälpmedel. Trots att hörseln med hörapparat kan vara god är den dock oftast sämre än hörseln efter en lyckad operation.

Vid en stigbygeloperation, stapedotomi ersätts stibgygeln med en ca 5 mm lång hörselbensprotes av plast och titan.

 

  Vid operationen löses förbindelsen mellan städet och stigbygeln.

 


Stigbygelns skänklar avlägsnas med hjälp av laser och ett ½ mm stort hål i stigbygelplattan tunnas med laser för att slutligen borras upp. Vid detta moment kan kortvarig yrsel erfaras. Protesen nedföres i det lilla hålet och fästes vid städet (se bild). Sedan trumhinnan fällts tillbaka kan nu operatören med Din hjälp kontrollera hörseln.


Kommentarer
Postat av: lena

Jag är så känslig i mina öron, så det såg inte trevligt ut.Tur att dom är duktiga:)Ha det fint kram lena.

2008-11-02 @ 17:23:56
URL: http://lenahellstrom.blogg.se/
Postat av: soffie

ojoj vilken grej du ska genomgå men tänk vad skickliga de är läkarna som fixar till de små pyttebenen som är där,

Å guuu va gott om det går att odla persikor!

hoppas du får en bra kväll

2008-11-02 @ 18:03:15
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: Mia

Jisses vad vi har mycket mysko grejer i kroppen!

2008-11-02 @ 19:49:45
URL: http://matmia.blogg.se/
Postat av: Anna

Men du...verkar lite trixigt det där...men du vet det kommer bli bra...det känner jag på mig.. Kram från Anna

2008-11-02 @ 21:38:50
URL: http://filipendula.blogg.se/
Postat av: Inger Maryissa

Intressant information som du delar med dig av till oss bloggare.

Och säkert det är bra också för dig själv att veta exakt vad det handlar om.

Håller tummarna hårt för att operationen blir som du förväntat och önskat.

Kram

2008-11-02 @ 22:29:09
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Nickan

Ja, jag tycker det verkar otäckt att de krafsar och skär i öronen! Fast kan man få bättre hörsel så kanske jag också skulle prova! Lycka till i allafall( Fast en av de svåraste akerna är väl att få familjen självående under tiden? Ha dè

2008-11-02 @ 23:22:19
URL: http://opelnickan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0