symtom

jag ska nu gå in på min sjukdom mctd.

det började för 6-7 år sedan med att jag fick vita händer, jag blev skickad till
reumatalogen, där de tog en massa prover.
på proverna visade det sej att mina anti kroppar jobbade för fullt någonstans
i min kropp.
jag blev skickad till örebro för säkrare bedömning.

där de konstaterar att jag har raynaulds sjukdom.
och mctd, de brukar gå hand i hand.

sedan gjorde de en massa prover, jag fick göra lungröntgen, för man har bindvävnad
i hela kroppen, det visade sej att det hade tagit lite på lungorna, men inte så att det är alarmerande.
så jag behöver inte äta någon medecin där ännu, som ska bromsa upp.

vad som kan hända när inre organ blir drabbad är att det stelnar, det låter inte så kul
om lungorna skulle stelna mer och mer.

sedan har jag gjort röntgen på matstrupen, jag fick dricka en massa
kontraströntgen, för de skulle röntga när jag sväljer.
det var ingen fara där som tur är, för om det skulle ta matstrupen, så skulle jag få svårt
att svälja mat, för det stelnar där oxå.

sedan har jag kollat hur min lungkapacitet  är, den var sämre än normalt.

symtom till mctd i stort sett är för mej är

har raynaulds sjukdom.
lungorna är sämre
får feber utan någon anledning.
sämre imunförsvar.
svarta flisar under naglarna ibland.
kliande utslag på händerna.
svullna och pluffsiga händer.
småvärk i leder

mina medeciner jag äter för det är.

adalat ( kärlvidgande)
plaquenil (antiflamatoriskt)

hoppas att jag kunde förklara för dej mimi, som undrade, fråga på om
du undrar över något mer
ZWANI.com - The place for myspace comments, glitters, graphics, backgrounds and codes
Myspace Hugs Comments

Kommentarer
Postat av: Kicki Wilhelmsson

Hej Marie,
hoppas dina medeciner håller sjukdomen i schack! idag skickade jag iväg ett paket till en Marie som bor på Tallrotsvägen i Karlstad. Tänkte att det måste vara du - och när jag kollade på e-postadressen sedan så såg jag ju att det var till dig! Hoppas det muntrar upp i vintermörkret. Lyser upp lär det garanterat göra i alla fall!
Ktam från Kicki
på Countrystyle

2007-11-27 @ 20:25:21
URL: http://lantstil.blogspot.com
Postat av: Mimi

Tack för informationen!

Känner igen mig lite i dina symtom, Raynauds, molande värk i leder, kliande utslagen, lite kasst immunförsvar, feber mm...

Och tack för att jag får fråga mer om jag undrar över nåt. Det kanske jag tar fasta på längre fram när jag fått svar på mina prover. :-)

Hoppas du klarar kylan som kommit och slipper värk och elände. Men den enda boten är väl egentligen att inte gå ut i kylan... :-) Det blir dock svårt att undvika, det är ju liksom dags att ut och handla julklappar! Brrr.... pälsa på dig ordentligt och ta tredubbla vantar. ;-)

Ha det!

2007-11-28 @ 17:22:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0