dan före doppardan ;)

dan före dopparedan, är det idag, känner ni att julstämmningen har kommit.
eller stressar ni runt ännu med julklappar och förberedelser.

för min del så är jag hostig ännu, inte kul att vara sjuk, en sådan här dag.

en fråga till er bloggare

dopp i grytan, äter ni det???

för min del så tror jag att det är en maträtt som kommer att försvinna, helt.
min mormor har det alltid, en gryta med spa, till de som ville ha det.
men jag har inte sett det på någon annans julbord.
jag äter det inte, så skulle inte sakna denna rätt.

Att kalla julafton för dopparedan är vi svenskar ensamma om även om seden med dopp i grytan också förekommer i övriga Norden. På julafton var det praktiskt att i all hast doppa lite bröd i köttspadet, som ändå stod på spisen, medan sista handen lades vid julförberedelserna. Vanligen doppade man i grytan mitt på dagen vilket går tillbaka till medeltidens julfasta som varade fram till julaftons kväll. Det var alltså inte tillåtet att äta köttmat under dagen men genom att kringgå fastebestämmelserna kunde man få känna köttsmaken i alla fall. Dopp i grytan är från början ingen typisk julrätt. Eftersom det var långt mellan baken behövde det hårda brödet mjukas upp för att kunna ätas.

Julefrid
När kvällen var inne lägrade sig friden. Då tändes julljusen och alla samlades nybadade och i fina helgkläder runt julbordet för att tillsammans stilla be bordsbönen och sedan i lugn och ro låta sig väl smaka av den goda julmaten, som den egna gården producerat under många dagars hårt arbete.




Kommentarer
Postat av: Mia

Jag äter gärna dopp-i-grytan men jag vill ha katrinplommon, äppelmos och skinka till den. Hemma hos mamma, där "doppade" dom alltid till lunch...

2007-12-23 @ 10:48:14
URL: http://www.matmia.blogg.se
Postat av: Ammi

NÄÄ, dopp i grytan vill jag inte ha, men det vill Tobba så det får väl bli så, hoppas du blir bättre av hostan, själv är jag genomförkyld i dag! skitkul nu när man äntligen är lite ledig.....

2007-12-23 @ 12:37:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0