Raynauds sjukdom

Raynauds sjukdom

Anfall med kraftig sammandragning av pulsådrorna till fingrar och händer. Ger ibland känslobortfall och vita fingrar. Kan t.ex. utlösas av kyla, stress

jag har så svårt när jag ska stava det ordet raynauds...jag vill gärna
lägga in ett L mellan u och d.

nu blir ni väl trötta på mej, när jag tjatar om min sjukdom nu...
men det blir en liten dokumentation för mej.....

igår så badade jag 2 gånger, för att värma upp mej själv.
hade gärna velat badat flera gånger....men jag får hejda mej.

mina händer är som isbitar, det känns som om kylan kommer inifrån
händerna......
svullna fingrar, det har jag jämt, så jag kan aldrig ha
ringar något mera....och får inte ha det.
jag får kliande utslag på ovansidan av händerna, jag
vet inte vad det är, liknar nässelutslag.

jag har vetekuddar som jag värmer, när jag är inne.
när jag är ute så har jag sånna här mjuka kuddar som man
kokar upp i varmvatten....sedan trycker man på en metallplatta i
kudden när jag känner att jag behöver värme =)

lennart har fotat mina fula händer.


så fina är dom när de är rätt så normala, de kan vara mindre blå eller
mera blåa, mina högerfingrar är mest utsatta.
vad ska jag kalla dom kärring- monster- likhänder.


så här var mina händer igår, nu hatar jag dom.
till och med varulven och räven vill inte vara i min närhet, de stack iväg.
vilka svikare, jag hade tänkt att de skulle lätta upp mej med
sina hyss =)

citat
Först berättade läkaren den goda nyheten; jag skulle få en sjukdom uppkallad efter mig.
steve martin


Kommentarer
Postat av: Ninni

Ohh va jobbigt, det ser ut som du plockat blåbär.



Finns det ingen hjälp att få?? Ha en så skön dag det bara går, antar att du inte går ut i kylan. Du får flytta till varmare nejder..kramen

2009-01-03 @ 11:34:10
URL: http://ninni.blogg.se/
Postat av: Nickan

Huvva vad tråkigt! Händerna andvänder man ju hela tiden. Hur funkar massage på denna sjukdom? Är dina barn ledig hela veckan som kommer? Våra skolor börjar på onsdag. Ha en skön lördag.

2009-01-03 @ 13:58:22
URL: http://opelnickan.blogg.se/
Postat av: Stina-Hemma på Landet

Nää...hur du ser ut!

Jag får ont och blir bedövad bara jag ser de där händerna. Lilla gumman. Du ska verkligen inte ut i detta väder.



Min faster som har det här har ju fått prickar på händer och ansikte. Precis som att det har dött på flera ställen.:-(

INGENTING hjälper henne av alla saker hon har fått prova. Hon har verkligen provat allt!...som läkarna kommit på.



Själv vet jag inte vad man ska prova.

Värmeslingor i vantarna kanske. Även när man är i kylskåpet och plockar.



Nä, var rädd om dig gumman. Vi får se fram emot varmare tider, även om eländet träffar en på sommaren också.

Kram Stina

2009-01-03 @ 14:44:45
URL: http://hemmapalandet.blogspot.com
Postat av: Mia

Marie, jag tycker inte dina händer är fula, du har långa vackra fingrar. Däremot ser inte fingrarna ut att må bra, de är för dåligt syresatta. Inte konstigt om du blir fumlig i dina händer...



Var rädd om dig!

2009-01-03 @ 14:49:27
URL: http://miatankar.webblogg.se/
Postat av: Mia

Men dra mig långsamt! Å inget går det att göra heller? Mer än hålla sig i värmen...

2009-01-03 @ 14:54:17
URL: http://matmia.blogg.se/
Postat av: Ninni

Ja det förstår jag...stackars dig usch verkar verkligen genomjobbigt.

men jag hoppas du får en bra lördagskväll..kram kram

2009-01-03 @ 16:09:48
URL: http://ninni.blogg.se/
Postat av: Inger Maryissa

Jag tycker inte du är tjatig när du berättar om din sjukdom.

Själv har jag inte hört talas om Raynauds sjukdom, så jag tycker det är jätte-bra att få lite information.

Kan tänka mig den är jobbig att ha.

Och antar att det blir extra besvärligt på vintern och du får vara mera försiktig.

Oj, vad blå dina fingrar ser ut på fotona...

det måste vara så jobbigt, och antagligen det gör ont också ?

Men inte tycker jag dina händer är fula.

Håller med om att varulven och räven var svikare som stack iväg ;-)

Taskigt ;-)

Gillar din humor mitt i bedrövelsen.



Stora Kramar till dig.

2009-01-03 @ 16:16:07
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: soffie

nej men guuu va dina händer ser ut,stackars dej det måste göra jätteont,

finns det inget att göra åt det?

önskar dej en bra kväll

2009-01-03 @ 17:05:05
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: Ammi

Stackars dig...jag lider med dig, hoppas våren och värmen kommer fort nu, vi har ju haft kallt här nu länge. Thea tackar för presenten, kalaset blev lyckat, Amanda såg så fundersam ut ett tag och jag frågade henne om det var nåt men nää det var det inte...ha det gött

2009-01-03 @ 18:26:35
Postat av: lena

Kan dom verkligen inte göra något åt dina händer??

Jag tycker att det ser ont ut!!!

Har aldrig hört det namnet förr.

Ha en skön lördagskväll, kram lena.

2009-01-03 @ 18:28:51
URL: http://lenahellstrom.blogg.se/
Postat av: Ulla

Godmorgon! Oj, så dina händer ser ut. Kan förstå att det inte är roligt och att det gör ont.

2009-01-04 @ 08:38:20
URL: http://ulla67.blogg.se/
Postat av: Anna

Men lilla du ...himmel mitt hjärta svämmar över för dig..kan ju förstå att det där är verkligen ingenting man önskar..men då..hur kan det bli så..sänder min värme till dig Marie..och du har ju all anledning att få ventilera dina bekymmer..kram från Anna

2009-01-04 @ 11:14:29
URL: http://filipendula.blogg.se/
Postat av: Ia Darling



Hej igen Marie,

vad konstigt - jag kommenterade detta inlägg häromdagen då jag satt på jobbet men det finns inte med här.



Mina händer ter sig precis som dina vid anfallen! Jag sitter här och känner hur ont de röda utslagen och "plupparna" på händerna gör, hur kalla de blå fingertopparna känns och hur det nästan bränner i dem när man rör vid något. Vid minsta lilla böjning av lederna gör det ont och man önskar fingrarna satt fast i en ställning så att man slapp använda dem. Ovansidan av lederna är blåröda och det gör ont likt djupa blåmärken bara man snuddar vid dem. Jag lider med dig :( :(



Jag vill dock - som Mia härovan - påpeka att du har långa och vackra fingrar. Men jag vet hur ont de gör och jag förstår varför du kallar dem monsterhänder. Nu vet jag vad jag ska börja kalla mina med...



Var nere på Apoteket för att hämta ut nya Adalat 30mg att ladda medicinskåpet med och fick då reda på de inte längre är rabatterade om man köper mycket medicin per år. Väldigt dåligt tycker jag...



Kramar från Ia.



Ps. Jag ska se till att fota mina monsterhänder så snart jag fått tillbaka min digitalkamera.

2009-01-04 @ 19:06:24
Postat av: Ia Darling

..jag skrev fel. Utslagen på händerna KLIAR och vätskar och svider. Ont gör de inte i jämförelse med exempelvis lederna...

2009-01-04 @ 19:10:54
Postat av: sofie

Hej!



24 årig tjej, jag har mctd och samma sak med mina händer. Vill gärna ha någon kontakt med nån med samma som mig.

Maila jättegärna mig.

2009-03-25 @ 11:06:39
Postat av: Ingalill

Har samma sjukdom som dej! Vet inte men jag har börjat tappa ord , vet inte om det har med sjd att göra?

2009-07-08 @ 22:40:17
Postat av: Jenny

Hej jag e 22 år och jag har samma sjukdom som du

det du skriver stämmer på mina symtom också

jagska gå till rematulogen på måndag o kolla om ja har remautism också men hoppas att du kan få någon hjälp på något sätt hör gjärna av dig till mig om hur du har de o så skulle va kul o känna en annan som har samma.

MVH Jenny

2010-01-09 @ 14:24:30
Postat av: Anna

Hej, även jag har liknande problem. Fick "diagnosen" Raynauds bara för någon vecka sedan då jag besökte läkaren för att komma underfund vad mina svullna fingrar beror på. Jag vet inte om de har ett samband med Raynauds, jag får som små knölar under huden som till och från kliar, fingrarna sväller upp och jag får svårt att böja fingrarna. Även mina tår är drabbade. Är det någon annan som har samma problem? Knölar under huden på fingrar och tår som ingen läkare förstår sig på?

Tack för att du tar upp det på din blogg, du är inte ensam med jobbiga händer.

Hälsn, Anna

2010-02-02 @ 16:36:59
Postat av: Anna

Just ja, har du försökt att få 1% nitroglycerinsalva utskrivet? Jag har hört att det ska fungera för vissa.

Hoppas dina händer har en bra dag idag!

Hälsn, Anna

2010-02-02 @ 16:39:43
Postat av: marie

hej alla...det ser ut som om vi är många som har den här besvärliga sjukdommen.

jag har startat en grupp för oss som har raynauds...

har ni facebook, så leta gärna upp den, vore kul att byta erfarenheter där...



svar till anna... den salvan har jag inte fått som förslag av läkarna...och dom kliande kularna under huden kan jag med få ibland...

2010-02-02 @ 16:48:59
Postat av: nettan

Jag letar info ang kalla händer och fötter för min sons räkning, han är 16år och hans händer är nästan alltid kalla och vissa fingrar vitnar så dom nästan blir gulvita. Ska kolla med läkare ang detta, för såhär ska man inte ha det.

Han får flera gånger varje dag värma händerna i varmvatten.

/Kram på dig.

2010-03-31 @ 22:39:10
URL: http://nettans.webblogg.se/
Postat av: yanira

hejsan såg att hela din han blir blå tummen också har du den primära eller sekundära? tacksam för svar

2012-03-10 @ 09:19:07
Postat av: yanira

hej såg att du skrev att du skulle starta en sida på facebook om raynauds. hur hittar jag dig på facebook eller vad heter sidan tack =)

2012-03-12 @ 00:50:12
Postat av: Mats

Hej! Satt och Googlade på Myxödem som är ett symptom man kan få om man har Hypotyreos som jag har.

Jag upptäckte min sjukdom ganska tidigt och hade "bara" trötthet, koncentrationsproblem och hudförändringar på fingerleder som symptom (alla borta nu med medicin)



Nu tror jag säkert att läkarna har full koll på vad dom gör...men...



Kolla upp det skadar ju inte! Läs lite här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Hypotyreos



...och be er läkare ta ett blodprov för att kolla. Bara ett tips :)



/Mats

2012-04-12 @ 09:20:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0