klokare idag än igår....

citat

En människa borde aldrig skämmas över att behöva erkänna att hon har haft fel.
Det är ju bara att med andra ord säga att man är klokare idag än igår.
Jonathan Swift 

igår när jag var på promenad med wiskhy så träffade vi
en annan hund med sin ägare.... den hunden var en dalmatiner.

ägaren till dalmatinern frågade om hundarna kunde hälsa på varandra.

dalmatinern lade sej platt på marken, vi gick sakta närmare.
när vi var nästan framme....då hoppade dalmatinern på
min wiskhy, det gick så snabbt, och min hund rullade runt på
marken upp igen och ylade av förskräckelse, sedan skällde wiskhy
hela tiden.

jag satt på på marken och fick hålla om wiskhy.

då säger ägaren till dalmatinern, ja jag vet inte varför han har börjat
göra så, han är i tonåren...

då blev jag smått arg, för ägaren kunde ha sagt till mej
att hunden kunde hoppa på.....då hade jag aldrig gjort det.
eftersom det inte är min hund.....men mitt ansvar ifall det
händer något.

och jag är inte hundägare, så jag kan inte tyda hundsignaler.

tänk vad han lurades dalmatinern, ligga platt och undergiven på marken.

jag själv blev rädd för det bara small till, så fort, så jag trodde
hjärtat skulle flyga ur bröstet på mej....


nu är wiskhy hemma hos sina ägare.
men jag berättade vad som hade hänt under den promenaden...


Kommentarer
Postat av: Ninni

Usch va otäckt kunde ha gått illa!



Tack för Awarden..för jag har väl inte tackat..haha

Lätt förvirrad..det känns som jag reser än, har blivit många mil på några dagar!



Ha en bra Valborg..kram kram

2009-04-30 @ 09:16:11
URL: http://ninni.blogg.se/
Postat av: Marie

Nu måste jag bara "rätta" till några saker... Att ligga platt på marken är inte att vara undergiven - när en hund gör som du beskriver är det en lugnande signal. Det är en väldigt tydlig signal egentligen men denna hund har av någon anledning dålig erfarenhet vid hundmöte och gör därför ett utfall. Med all säkerhet har det inte fått hälsa på lugna och sansade hundar under sin uppväxt plus skulle jag tippa, fått på skallen av annan hund och/eller ägare och har därför lärt sig detta beteende. Det finns en jättebra bok i ämnet - "I samspråk med hunden - Hundens lugnande signaler" skriven av Turid Rugaas.



Är en hund undergiven så ligger den på rygg med svansen upp på magen...



En svart hund som du har är väldigt svårläst för andra hundar, detta är också något man ska ta med i beaktandet när man låter sin hund hälsa på andra hundar. Om du vill att hundarna ska hälsa på varandra så gå med dem tillsammans i 5-10 minuter så de får läsa av avrandra lite på håll innan man låter dem hälsa på nära håll.



Detta är nog något jag måste skriva om i min nya hundblogg - hälsa gärna på mig där!



Hoppas du får en härlig helg!

Marie

2009-04-30 @ 10:01:16
URL: http://hundblogga.blogspot.com/
Postat av: Grannfrun

Mycket bra kommentar från Marie. Har själv haft svarta skottar och lärde mig snabbt att svarta hundar är svåra att läsa för andra hundar. Men dalmatinern du skriver om har en hel del hyss för sig och skulle må gott av en lydnadskurs där han även får lära sig att umgås med andra hundar.

Hoppas Wiskhy inte blev alltför rädd.

2009-04-30 @ 10:17:14
Postat av: marie

svar till grannfrun

wiskhy var rädd då när det hände, sedan har jag gått andra promenader och mött andra hundar, då

har det gått bra...förutom att han skäller så.

det får bli nästa drag av mej att ta tag i....

men jag undviker dalmatinerhunden framöver.

det verkar gå bra mellan molly och wiskhy, de nosar på varandra =)

2009-04-30 @ 10:22:43
URL: http://tallrotsmarie.blogg.se/
Postat av: Grannfrun

Klart att det går bra mellan Molly och Whiskey, Molly känner att Whiskey är en ofarlig unghund/valp. Och de ser varann nästan varje onsdag:) Men jag måste säga att det är uppiggande att ha Whiskey utanför köksfönstret, han är en glad skit. Kram

2009-04-30 @ 10:56:33
Postat av: Lena

Otrevligt möte WHiskey fick vara med om och även för dig. Ja nog borde ägaren av Dalmatinern tala om att han/hon haft lite svårt med möten av andra hundar.



Önskar dig en fin, fin valborg!



Kram

2009-04-30 @ 11:45:51
URL: http://lenakald.blogg.se/
Postat av: RONJA

Nu har jag utsett 5 finalister i veckan´s blogg. Kika in och rösta på din favorit! :)



KRam

2009-04-30 @ 13:29:51
URL: http://septembre.blogg.se/
Postat av: Mia

Det var dåligt av ägaren, måste jag säga..

Du, nu startar vi om..det är VÅR!!!!

2009-04-30 @ 15:18:59
URL: http://matmia.blogg.se/
Postat av: Anna dansar in

Nääää så fräckt..va..himmel jag hade blivit tokig..kan tro att du blev rädd..grrrr och morr på den där människan..Marie...ha en härlig kväll..kram på dig min vän..från Anna

2009-04-30 @ 16:24:00
URL: http://filipendula.blogg.se/
Postat av: m

Tyvärr finns det alltför många dåliga hundägare. Det gör att vi som är lite hundrädda alltid måste vara det från början, eftersom man aldrig vet vilken sorts ägare det är. Synd, när det finns så många bra.

2009-04-30 @ 19:22:09
URL: http://sjuttioprocentgarn.blogspot.com
Postat av: Ingrid

Allt som Marie sa visste inte jag.

men jag tyckte i alla fall det verkade lite otäckt.

trevlig valborg

Kram Ingrid

2009-04-30 @ 19:27:16
URL: http://ingridspotpurri.blogg.se/
Postat av: Ingrid

Nix bara 6951 idag. Grabben mår inte så bra idag vi får ta det lugnt denna helgen. men det kommer många andra helger som vi kan grilla korv.

Kram Ingrid

2009-04-30 @ 19:49:07
URL: http://ingridspotpurri.blogg.se/
Postat av: Inger Maryissa

Toppen-citat som stämmer så bra.

Undrar varför en del människor har så svårt att erkänna när de har haft fel.

För så farligt är det ju inte..



Kan tänka mig att Wiskhy blev rädd när dalmantinen helt plötsligt bara hoppade på honom, och även du.

Håller med om att ägaren till dalmantinen kunde ha talat om att hunden kunde göra så,

för det var nog inte första gången den gjorde så.



Ha en bra fortsatt Valborgsmässoafton.

Kram

2009-04-30 @ 20:23:53
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Häxprinsessan

Jag läste ju dethär förr, men herregud!!

VAd tänkte den hundägaren på???

Man kan faktiskt ha munkorg på sådana odjur...

2009-05-05 @ 15:12:30
URL: http://sexbarnsmamman.bloggspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0