päronkaka

jag ville pröva ett annat recept, allt man gör brukar oftast vara äpple i.
som alltid när jag prövar något nytt, så är det de andra i familjen som får testa.

jag äter inte sånna godsaker.

robert sa att denna päronkakan var godast dagen efter, han har kanske rätt.



päronkaka
24 bitar       ugn: 175 grader

6 halvfasta anjoupäron
4 ägg
4 dl råsocker strö
5 dl vetemjöl
4 tsk bakpulver
4 tsk vaniljsocker
2 tsk kanel
1-2 tsk ingefära
100 g marg
2 dl mjölk

1. sätt ugnen på 175 grader, vispa ägg och råsocker pösigt.
blanda vetemjöl med bakpulver, vaniljsocker, kanel och ingefära.
smält matfettet. när fettet svalnat något hälls mjölken i.

2. tillsätt mjöl- och halva mjölkblandningen i äggvispet.
rör smeten slät och rör sedan ner resten av mjölkblandningen.

3. häll smeten i en form, ca 20x30 cm, som klätts med bakplåtspapper.

4. skala och kärna ur päronen. skär dom i klyftor, stick ner dom jämnt i smeten, det blir tätt.

5. grädda kakan längst ner i ugnen ca 35-40 min.
lyft sedan ur kakan ur långpannan, och låt svalna på galler.

6. skär upp i lagom stora bitar servera den tillsammans med vispad grädde
eller glass.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0