öronoperation, otoscleros

idag har jag varit till öron, allt gick bra, det örat jag opererade för
1 1/2 år sedan, har jag förbättrat hörseln ännu bättre.

dr, var jättenöjd, kul att jag är bra på något :)

nu står jag på väntelista för nästa öra, till sommaren, bara jag får veta, när
i god tid så att man kan planera semestern då.

otoscleros, heter min sjukdom som har satt sej i mellanöronen, på mej.

lite info om sjukdommen och hu operationen går till.

 

Vid otoskleros omvandlas benet i innerörat och blir hårt. Stigbygeln, som är det minsta hörselbenet och sitter i ovala fönstret blir med tiden alltmer trögrörlig. Följden blir en hörselnedsättning av s k ledningshindertyp, dvs innerörefunktionen är oftast helt normal.

Hur behandlas otoscleros?

Pga att innerörat är intakt är hörapparat ett alldeles utmärkt och ofarligt hjälpmedel. Trots att hörseln med hörapparat kan vara god är den dock oftast sämre än hörseln efter en lyckad operation.

Vid en stigbygeloperation, stapedotomi ersätts stibgygeln med en ca 5 mm lång hörselbensprotes av plast och titan.

 

  Vid operationen löses förbindelsen mellan städet och stigbygeln.

 


Stigbygelns skänklar avlägsnas med hjälp av laser och ett ½ mm stort hål i stigbygelplattan tunnas med laser för att slutligen borras upp. Vid detta moment kan kortvarig yrsel erfaras. Protesen nedföres i det lilla hålet och fästes vid städet (se bild). Sedan trumhinnan fällts tillbaka kan nu operatören med Din hjälp kontrollera hörseln.


Kommentarer
Postat av: Mia

Det är inte klokt vad dom kan uträtta nu för tiden! Och vilken tur att dom kan det...*L*

2008-01-09 @ 19:55:03
URL: http://www.matmia.blogg.se
Postat av: Cilla

Kul att se hur det går till:) Jag sitter här m förband om mitt vänsteröra just nu. Var inne o blev opererad i måndags. Högerörat opererades 2001 o är mycket bättre nu!

2008-01-16 @ 10:10:51
Postat av: Göran Ericson

Ytterligare en som blivit opererad(2 ggr).
Tyvärr har jag fått några av de biverkningar som man kan få.
1. Tinnitus (inte roligt, men man kan leva med det)
2. Protesen trillade ur hålet(därav 2 operationer)
Men, jag skulle göra det igen på det andra örat om
det skulle behövas, men det verkar som jag klarar det örat.
/Hade riktigt bäst.
Göran E

2008-03-07 @ 21:02:44
URL: http://www.vinsbo.eu
Postat av: Annelie Sjö

Hej! Mitt namn är Annelie och trodde jag skulle genomgå denna operation den 4/12. Då två läkare har varit inblandade blev inte mitt problem åtgärdat...:( Sorgligt, för jag var verkligen inställd på detta. 1% blir döva, men vad jag förstår är det värt att ta risken och ni verkar vara nöjd med er operation, eller hur? Hör gärna av er till mig, jag vill veta så mycket som möjligt och jag ska träffa läkaren igen den 11/12 för att trycka på att operationen ska genomföras. Mitt högra öra börjar oxå succesivt bli sämre. Tacksam för alla råd jag kan få och vart man ev. kan vända sig. Mvh Annelie

2008-12-06 @ 14:59:32
Postat av: Måns

Hej! Jag är 25 år och har nästan så länge jag kan minnas haft nedsatt hörsel på höger öra. Min mamma har alltid haft liknande problem, nåt som styrker teorin att det är en ärvd sjukdom. Nu när du har opererat dig, märker du en stor skillnad mot hur det var innan? Jag som är ganska ung än, undrar om läkarna skulle avråda från operation innan det blir sämre, eller om det är lika bra att göra något åt det så fort som möjligt medan örat fortfarande kan läka bra? Jag var på Sabbatsberg i Stockholm och gjorde hörselundersökning och tympanogram, men det var bara deppigt eftersom det enda läkaren verkade föreslå var hörselapparater.. :-(



Jag håller på med musik själv och hörselapparat skulle aldrig fungera för mig. Men å andra sidan blir man orolig när man hör att risken finns att hörseln försämras efter en operation.. Jobbigt jobbigt! Vore jätteroligt att höra hur din hörsel funkar efter operationen!



Mvh,



Måns

2008-12-16 @ 13:56:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0