sköldkörtelproblem

jag kan inte smälta att jag ska behöva vänta i 1 1/2 vecka, för att
få svaret om jag ska öka min dos på medecineringen med halv tablett.

ska det vara så svårt......jag vill ju rätta till värderna så fort som möjligt, för jag kommer att få
ta de här proverna  tills jag har fått rätt dos.
det går så segt här borta på vårdcentralen.

jag ska förklara vad sjukdommen innebär.

jag har underfunktion av sköldkörteln.

Sköldkörteln

Vad har sköldkörteln för uppgift? 

Sköldkörteln är en endokrin körtel, vilket innebär, att det ämne, hormon, den producerar, utsöndras till blodet (motsatsen är en "exokrin" körtel, som utsöndrar ämnen till utsidan av kroppen, t.ex. svettkörtlarna). Sköldkörtelhormonet stimulerar kroppens ämnesomsättning - sköldkörteln är kroppens "gaspedal". Proteinsyntesen, värmeproduktionen och tillväxten av många organ är beroende av sköldkörtelhormon.


underfunktion av sköldkörteln, kallas hypothyreos eller hypotyreoidism. Termen myxödem används om patienten samtidigt har typiska ödem, svullnader.

Symtomen vid hypothyreos är
minskad energi,
minskad tolerans mot kyla,
allmän svaghet,
frusenhet och trötthet
.
Vikten vill stiga
patienten har hårhavfall.
Tankeverksamheten blir långsam,
koncentrationsförmågan blir lidande, och patienten "kommer sig inte för att göra någonting", t.ex. att söka läkarhjälp mot sina symtom.
Också vid hypothyreos kan patienten i sällsynta fall drabbas av ett akut livshotande skov, så kallat myxödemcoma
. Hypothyreos är lätt att behandla med sköldkörtelhormon i tablettform.

CLICK HERE FOR FEEDINGTHEDESIRE GRAPHICS
FEEDINGTHEDESIRE

Kommentarer
Postat av: pip

Usch ja det var ju inte kul att läsa den listan,men du ska se att du piggnar till när du fått rätt dos,har du livaxin för det?må så gott,pip

2008-02-28 @ 11:12:51
URL: http://lillepip.blogg.se
Postat av: Ängeln

Uscha!!!! Det där skulle man inte vilja ha.
Det borde väl vara lätt ordnat det där, att de inte kan fixa det snabbare kan jag inte fatta. Det gäller ju ditt välbefinnande. Sååååå dåligt!!!
Hoppas ändå att du håller dig vid gott mod :)

kram
Ängeln

2008-02-28 @ 12:35:52
URL: http://www.andar.blogg.se
Postat av: britten

men det låter ju inte klkot att du ska behöva vänta så länge på ett besked om dosering..???? hoppas verkligen det rättar till sig för dig snart.

2008-02-28 @ 12:48:57
URL: http://pyrobritt.blogg.se
Postat av: Ammi

träligt när det står "still" i sjukvården...
klart Amanda och Thea kan leka nån dag under helgen...Thea frågar o frågar..kankse lördagen skulle passa??

2008-02-28 @ 12:58:22
Postat av: Mia

Fy attan vilken lista! Tänk att det ska behöva ta så lång tid, att vänta är jättejobbigt! :-(

2008-02-28 @ 19:11:20
URL: http://www.matmia.blogg.se
Postat av: Anna

Det ÄR synd om dig.

2008-04-06 @ 17:46:59
URL: http://filipendula.blogg.se
Postat av: Pelle

Vet hur det är. Extremt jobbigt.

2008-04-29 @ 13:22:14
Postat av: Anna

Uj uj - tog själv prover för detsamma (samt reumatologiska sjukdomar) i veckan och väntar på svar. Lustigt, hamnade här för att jag sökte på Allévo (som jag köpt för första gången idag) och fann din blogg. Klickade vidare och läste om dina sjukdomar och även där fanns alltså kanske en nämnare...Världen är liten.
Hoppas du mår bättre snart!

2008-04-30 @ 21:50:48
Postat av: Sara

Hej!
Jag vet precis hur du känner dig. Fick reda på för 9veckor sen att jag hade fel på sköldkörteln (lågämnesomsättning). Mina prover låg då på 48. Har precis fått svar på mina prover som jag tog för 1vecka sen och de låg nu på 13. Så jag fick öka min dos från 50 till 100. Hur känner du dig nu da, har du fått ording på din ämnesomsättning? Känner du nått i halsen ? För det går jag (jag harklar mig ganska ofta).

Ha det så gott!
Sara

2008-05-01 @ 12:17:03
Postat av: marie

svar till sara... jag håller på med att komma rätt med dosen ännu.... det jag känner är att jag blir hesare i rösten när jag pratar, och mer trött, svullnar i anklarna.
när de upptäckte detta hade jag över 60....jag har nog haft det i flera år innan de upptäckte det.
jag har haft bra värde i ett halvår med levaxin...men har börjat att krångla igen...

ha dä

2008-05-01 @ 12:26:24
Postat av: Sara

Hej igen!
Hur är det? Har du kommit iordning med din dosering? Sist du skrev hade det börjat krångla.
Har du fått några restiktioner på hur du ska äta, om man ska tänka på nåt.

Hoppas allt är bra med er

Sara

2008-05-13 @ 12:56:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0