rönnbär = snö ???

vad är det man säger om rönnbären egentligen. mycket rönnbär = mycket snö.

I år lyser rönnen ovanligt röd av bär. Enligt ett gammalt talesätt skulle det innebära att det blir mycket snö till vintern.

Enligt ett annat - lika gammalt? - talesätt skulle det i stället betyda raka motsatsen: rönnkvistarna orkar nämligen inte bära tyngden av både stora bärklasar och mycket snö! Ja, i så fall blir det ingen snö nu till vintern.
källa  http://www.ortblomman.com/ortbiten/ronn.html

Rönnbär
av Elsa Beskow

Snälla vackra rönnbärsträd, säg mig, kan jag få
några granna pärleband till mina töser små?

Gärna ska du pärlband få, många om du vill;
säg mej först vad töserna dina duga till!

Ack, de är så duktiga, värre än du tror,
alla är de flitiga och alla hjälpa mor.

Äldst är lilla Rosenlind, alltid fin och nätt,
hon kan lappa koftan sin och se om min tvätt.

Sedan kommer Smultronkind, hon har alltid hast,
sopar hela stugan min med sin lilla kvast.

Och min minsta hjärtevän, lilla trinda Gull,
tar två steg i taget men dimper sen omkull
.

http://home.swipnet.se/farila/ronnbar.htm



citat
De är sura, sa räven om rönnbären, när han inte kunde nå dem.

ett foto som jag fotograferade igår på min promenad, varje år tycker jag likadant, är det inte
mycket rönnbär i år..........burrr, vad blir det för en vinter.

Kommentarer
Postat av: Anna

Ja...precis..jag såg oxå detta på min promenad ..rönnbärsträden som verkligen är vackra nu..nä..jag tror inte det stämmer varken det ena eller andra...beror nog på omständigheterna för trädet istället om det blir bär eller inte..fin bild..mår du bättre o bättre nu? Hoppas det.

2008-08-28 @ 20:11:57
URL: http://filipendula.blogg.se/
Postat av: Inger Maryissa

Fint foto på rönnbären.

Ja, det är mycket rönnbär iår.

Men jag kommer ihåg ett år för flera år sedan då det var ovanligt mycket rönnbär, mera än nu,

men det blev ändå inte så mycket snö till vintern.

Kanske det andra talesättet stämmer mera.

Fast jag hoppas inte,

för jag vill nog helst ha en riktig vinter med snö och cirka 10 minusgrader så snön stannar, och man slipper slask och halka.

Fin dikt av av Elsa Beskow, och hon skrev så mycket fint.

Och citatet om räven tycker jag är så kul.

Ha det så gott

Kram

2008-08-28 @ 20:13:34
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0