mctd

en annan sjukdom som jag har.

Mixed connective tissue disease (MCTD)

MCTD är ett ovanligt sjukdomstillstånd som liknar sjukdomarna SLE, systemisk skleros och polymyosit. MCTD betyder "blandad bindvävssjukdom". Ibland utvecklar sig det som först bestäms vara MCTD till att bli andra reumatiska sjukdomar.

MCTD tillhör de reumatiska systemsjukdomarna.

Sjukdomen är troligen mycket ovanligare än SLE och även systemisk skleros.

Symptom

Sjukdomsbilden varierar mycket. De vanligaste besvären är ledvärk och artrit, muskelvärk och muskelinflammation, svullna händer, Raynauds fenomen och sväljningssvårigheter.

Hur ställer man diagnosen?

Symptom som liknar de vid SLE, systemisk skleros och polymyosit i kombination med särskilda autoantikroppar ger diagnosen.

Behandling

Skiljer sig ej från den vid SLE eller systemisk skleros.


Kommentarer
Postat av: tova

ush vad jobbigt :/

2007-10-02 @ 09:49:46
URL: http://toowa.blogg.se
Postat av: Anonym

Jag undrar hur läkarna kom fram till att det var MCTD du har? Testade de myoglobin, Anti-RNP, ANA eller annat blodprov? Vilka symtom hade du? (Om du vill berätta alltså) Nyfiken, eftersom jag undrar om det är det jag lider av... är under utredning.

Smygläser din blogg, kul med roliga historier och annat och lite igenkännande barnupplevelser. :-)

Ha det så bra.

2007-11-27 @ 13:07:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0