DOKTORN :´(HJÄÄÄÄÄLPPP????

NU HAR JAG VARIT TILL DOKTORN FÖR MINA BESVÄR.
JAG SKULLE ÄTA JÄRNTABLETTET.
SEDAN VID GYN UNDERSÖKNING KONSTATERADE HON ATT JAG HADE "MYOM".
HAR ALDRIG HÖRTS TALAT OM DETTA,  SÅ JAG KOMMER ATT ÅKA PÅ EN SKRAPNING.
DET HAR JAG HELLER INTE GJORT, NU KÄNNS DET MOTIGT.

ÄR DET NÅGON SOM HAR DENNA ERFARENHET ????????????

LETADE UPP PÅ NÄTET ,OM LITE FAKTA DETTA VAD VAD JAG HITTADE.

Myom (Godartad tumör)

Bilden föreställer myom
Illustration: Svenska Grafikbyrån
Förstora bilden
Myom är en godartad tumör som kan uppstå i livmoderns muskelvävnad. Knutan består av muskelceller och bindväv. Ofta bildas flera myom. Ibland kan myom ge rikliga, långvariga och smärtsamma menstruationer. I klimakteriet brukar myomen bli mindre eller försvinna helt. Kontakta en gynekologmottagning om du har tryck, tyngdkänsla eller kraftiga smärtor vid menstruation.

Myom kan sitta i själva livmoderväggen, både på utsidan eller som en bula inne i livmodern. Det är vanligt att flera myom kommer samtidigt.

Hur fort myomen växer, eller hur stora de blir, kan variera. En del myom är inte större än en ärta, medan andra kan bli upp till tio centimeter eller större på bara några år. Om du får ett myom är det troligt att det kommer fler.

Myom är vanligast bland kvinnor mellan 35 och 45 år och förekommer sällan före 20 års ålder. Ungefär tre av tio kvinnor över 30 år får myom.

I klimakteriet brukar myomen minska i storlek och ibland försvinna helt. Nya myom bildas inte efter klimakteriet.

Symtom

Myom ger ofta inga symtom alls, speciellt inte om de är små. Av en del myom kan du få rikliga, långvariga och smärtsamma menstruationer. Större myom kan irritera genom sin tyngd. De kan trycka på urinblåsan och göra att du får besvärligt att kissa. De kan också trycka på tarmen.

Myom kan också vara en bidragande orsak till ofrivillig barnlöshet.


Kommentarer
Postat av: Ammi

det var inte sköj, har du nåt ont, eller du känner inget? men allt kommer gå bra, tro mig, jag har själv ingen erfarenhet av detta men hört talas om det förut,min kusin hade många myomer och därav hennes barnlöshet...de gjorde IVF sen...
kramar Ammi

2007-10-16 @ 16:35:03
Postat av: mamma

Har hört talas om Myom men har ingen erfarenhet. Det blir säkert bättre efter en skrapning. Sök på internet. Det finns säkert mer att läsa där....Kramis på er.....

2007-10-16 @ 17:31:43
URL: http://ganilla.blogg.se
Postat av: Helena

Ingen egen erfarenhet men den är helt ofarlig det vet jag!
Ha en mysig kväll!

2007-10-16 @ 18:12:37
URL: http://www.beverlyhills.blogg.se
Postat av: Christina

Jag har haft myom, din
går det att skrapa och då är det inget större ingrepp, så du behöver inte oroa dig. Min hade spjälkat sig så jag fick operera bort den men det gick bra det med. Jag vet flera som har och har haft myomer och har aldrig hört att det varit några problem att ta bort dem. Ha det gott

2007-10-16 @ 23:24:58
URL: http://mammastina.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0