den smala lyckan??

jag är så trött på allt som har med bantning, och bantningstabletter.
jag önskade att jag kunde axeptera, mej själv och min kropp.
om man gjorde det då skulle man må mycket bättre.

men det är inte lätt, när idealet, på oss kvinnor, är helt fel.
alla är inte skapta för att se ut som fotomodeller.

undrar om de är lyckligare än oss vanliga, vad tror ni ???

tidningarna är fullspäckade på hur man ska gå ner i vikt, hur man ska äta.
och vilken motionssätt är mest effektivast, för att få en fin kropp.
jag har slutat att köpa sådana tidningar, för jag blir smått sytessad av det.

det gör inte saken bättre att julen är här, när helgerna flyter ihop med varandra.
och man ätet och jäser upp, så att man på nyåret ger sitt löfte, som man håller en halv dag typ.

som ni ser så är jag väldigt positiv i dag, blir nog ingen humor heller, jag straffar mej själv.

finns det någon mer som är trött på kropps idealet, som finns nu????
är ni oxå trötta på alla bantartidningar ????

jag kommer över den här artikeln.

Bör den lätt överviktige banta?

Redan på 1960-talet lanserade den svenske kirurgiprofessorn Sten-Otto Liljedahl begreppet trivselvikt i Läkartidningen. Några få kilos övervikt behöver man inte ha skuldkänslor för. Mäniskor med högst beskedlig övervikt både lever längre än genomsnittet och anser sig ha förhöjd livskvalitet, menade han.

Så här ca 40 år efteråt finns det måhända mitt i allt bantningsraseri skäl att återlansera begreppet trivselvikt.

Amerikanska Centers for Disease Control and Prevention, en sorts motsvarighet till Socialstyrelsen här i Sverige, har nämligen helt nyligen i en rapport - som bland annat kommenterats nyligen i den amerikanska läkartidskriften JAMA - visat att sannolikheten för ett långt liv med hög livskvalitet är som högst bland människor som har teoretisk idealvikt ELLER som har lagt sig till med några enstaka kilon därutöver (så kallad trivselvikt). Sämst levnadsutsikter har de som väger 10-15 procent eller mer under sin idealvikt samt de som väger 10-15 procent eller mer över idealvikten uttryckt i BMI (kroppsmasseindex).

Så om du som läser detta tillhör "trivselviktgänget" lyder rådet: Strunta du i bantningsråden. Fortsätt att leva som vanligt. Ät hälsosamt. Motionera. Acceptera dina få extra kilon. Lär dig att tycka om din kropp. Så kommer du att ha goda chanser att leva både lyckligare och längre än folk som blivit slavar under bantningsdjävulen.




Kommentarer
Postat av: Lillepip

Det e ju så ,faktiskt att jag måste lära mej att tycka om mej o min kropp,det e ju den jag ska leva med resten av livet..bryr mej inte om hur andra ser på mej längre ,det e deras problem oftast har det
med sej själv de som kommenterar en o ser snett på en..
Säg till dej sj,"Jag duger för den jag är o för det ska jag må bra"..må gott ,pip,förresten inte alls svårt att baka klenor..

2007-12-20 @ 12:58:39
URL: http://www.lillepip.blogg.se
Postat av: Mia

Jag tror inte att dom som har size zero är speciellt lyckliga, i alla fall inte lyckligare än andra!

2007-12-20 @ 19:10:09
URL: http://matmia.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0