250 miljoner upp i rök

svenskarna bränner av närmare en kvarts miljard på fyrverkerier årligen, varav merparten avfyras under nyårsnatten.

www.e24.se/branscher/konsumentvaror/artikel_167787.e24

jag har en fråga till er bloggare som kommer lite längre ner.
om smällare under barndomen.

att jag köpte så mycket smällare och raketer, hehe, det hade jag ingen aning om.

när jag var liten så smällde vi smällare inder påsk oxå, hos mormor och morfar
så tände vi en påskbrasa oxå, jag frågade mormor varför, hon svarade att det var
för att skrämma påskkärrningarna som var på väg till blåkulla, gissa om jag med stora ögon
kollade upp i luften efter elaka häxor, som var på väg.

jag minns inte så mycket smällare som man smällde som barn.
jag fick hjälp av lennart, som har bättre minne än mej.
nu vill jag ha hjälp av er duktiga bloggare.

minns ni några av de här, eller kommer ni på någo mer som jag inte har på listan ????


minichina, tigerskott, 1 öres, 5 öres, smatterband, blixtkanon, pumaskott,häxpipor,
häxpipor med knall, flygande tefat,

jag har ett svagt minne av en smällare som man kastade upp i luften, sen när
det small så kom det en liten fallskärmhoppare ner dalande.

fram med mera förslag, tack


Kommentarer
Postat av: Caroline

Ryssar säger Urban att nått hette.
Jag kommer bara ihåg dom du nämt.
Nu har jag uppdaterat Emils blogg och ska även göra det med min. Rättare sagt tillbaks till vardagen igen. Jag har haft bloggtorka.
KRAM

2007-12-28 @ 20:09:19
URL: http://vitlantligsjal.blogspot.com
Postat av: Linda

kinapuffar har du glömt. Ryssar fanns det också. Och tre öres va? Dom där man hängde i trädet och så snurrade dom och tjöt, vad hette dom? Vi har kvar Kinapuffar i källaren. Håller hårt om dom eftersom det inte säljs längre. Börjar nog bli värdefulla snart! haha

2007-12-28 @ 20:59:43
URL: http://lindawashere.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0